Jak usunąć nagary?
Nagar to nic innego, jak osad węglowy, który powstaje na skutek spalania zmieszanego z paliwem oleju silnikowego. Olej ulega koksowaniu. Dotyczy to w równym stopniu zanieczyszczeń, które występują w oleju napędowym, jak i w benzynie. Im starszy silnik i im więcej zużywa on oleju, tym większe ryzyko odkładania się nagaru. Czy da się go usunąć?
Jak powstaje nagar?
Z nagarami mamy do czynienia przede wszystkim w silnikach samochodów. Powstają one w wyniku:
- stosowania nieodpowiedniego oleju silnikowego,
- zaniedbywania obowiązku regularnej wymiany oleju,
- przegrzania oleju silnikowego (kiedy kierowca jeździ agresywnie lub układ chłodzenia nie jest do końca sprawny).
W starych, zużytych silnikach pojazdów dochodzi także do przedmuchów i utraty kompresji. Wtedy olej trafia do komory spalania i ponownie powstaje w niej nagar. Co ciekawe, problem może dotyczyć też nowoczesnych silników, które są wadliwe. Występuje również w samochodach, których kierowcy jeżdżą ciągle na niskich obrotach, stosując tak zwany ecodriving.
Dlaczego warto usuwać nagar z silnika?
Nagar przyspiesza zużycie wielu elementów silnika samochodu. Niszczy zawory, tuleje cylindra i pierścienie tłokowe. Powoduje także uszkodzenia elementów osprzętu silnika i wiele więcej innych usterek. Im więcej nagaru, tym gorsze stają się osiągi auta. Aby ograniczyć jego kumulowanie się należy:
- prawidłowo dobierać olej silnikowy,
- regularnie wymieniać olej,
- normalnie eksploatować auto – nie jeździć ani na zbyt wysokich, ani na zbyt niskich obrotach.
Jak usunąć nagary?
Jeśli w silniku pojazdu jest już sporo nagaru, należy najpierw go usunąć, a dopiero potem zapobiegać dalszemu gromadzeniu się osadu. Można zrobić to mechanicznie, czyli zdemontować głowicę silnika, zaaplikować preparat zmiękczający i zdrapać osad skrobakiem lub szczotką. Stosowana bywa także metoda tak zwanej dekarbonizacji, czyli podłączenia silnika do urządzenia czyszczącego, w którym wykorzystuje się specjalny detergent. Odbywa się to bez demontażu jakichkolwiek części silnika.
Ciekawą opcją jest również laserowe usuwanie nagarów. W tej metodzie wykorzystuje się laser CO2, który oczyszcza metal z nagaru, w żaden sposób nie uszkadzając go. Po prostu błyskawicznie wypala osad, przywracając wnętrzu silnika pierwotną kondycję. Co ważne, jest to metoda bezinwazyjna, czyli nie wiążąca się z żadnymi skutkami ubocznymi dla silnika. Laserowe czyszczenie nagarów zaleca się zwłaszcza w przypadku pojazdów zabytkowych, których silników właściciele nie mogą bezpiecznie oczyścić innymi metodami.